Пређи на главни садржај

Saobraćajci niškog neba - aerodromska kontrola letenja

Kontrolor letenja - svaki put nešto novo; (foto: Fly from Niš)
Portal "Fly from Niš" ,prvi je mediji u gradu koji, je imao eksluzivnu priliku da zaviri u rad kontrole letenja na aerodromu "Konstantin Veliki". U izuzetno zanimljivom obilasku rada aerodromske kontrole letenja imali smo prilike da vidimo uslove u kojima niški kontrolori rade kao i da čujemo neke stvari za koje nemamo priliku da tako često vidimo u medijima, a što možete pročitati u nastavku.

Svaki posao na svoji način je zanimljiv i stresan, kao i posao kontrolora letenja. Ono što ga prema rečima načelnika niške aerodromske kontrole letenja Anđelka Anđelkovića razlikuje od drugih je taj da ti nikad nije dosadno, jer stalno si na vezi sa različim ljudima i svaki put se dešava nešto novo i zanimljivo te nemaš vremena da o stresu razmišljaš.
- On jeste stresan posao, ali dok ga radiš nemaš vremena da o tome razmišljaš. Sa jedne strane koliko je stresan, sa druge strane je dosta i zanimljiv, javljaju ti se razni ljudi, nikad nije dosadno i svaki put je nešto novo. - ističe načelnik Anđelković
Aerodromska kontrola letenja na niškom aerodromu "Konstantin Veliki", prema rečima instruktora Vladimira Klikovca, pokriva skoro ceo region jugostične Srbije odnosno visinski do 4500 metara. Često se dešava da dođe i do delegiranja vazdušnog prostora drugoj državi čiji su elementi unapred definisani.
- Postoji opcija delegiranja dela vazdušnog prostora, pogotovo kada postoje određene vazduhoplovne manifestacije koje se u Bugarskoj vrlo često dešavaju, čiji su elementi unapred definisani. -kaže Klikovac
(foto: Fly from Niš)
Školovanje mladih kadrova

Inače, da bi neko postao kontrolor letenja pre svega mora da ima završenu srednju školu(minimum 18 godina odnosno IV stepen stručne spreme) i da ima znanje engleskog jezika nivoa B2 koje testira SMATSA(Kontrola letenja Srbije i Crne Gore). Pre svega mora da bude zdravstveno sposoban tj. da ima lekarsko uverenje klase 3.
- Školovanje u školskom centru u Beogradu podrazumeva predmetnu aktivnost, kao na svakoj visokoškolskoj ustanovi, i traje do 2 godine. Vreme zavisi o broja polaznika i broja predavača odnosno njihovog angažovanja. Nakon teorijskog dela, prelazi se na praktični deo koji podrazumeva rad na simulatoru koji Vam dočarava radno mesto na kome ćete da u budućnosti raditi. Tu se kandidati dele, zavisno od konkursa, da li će dalje nastaviti da se školuju na simulatoru za oblasnu kontrolu letenja u Beogradu ili da rade na aerodromskoj kontroli letenja kao što je Niš. Nakon praktičnog dela i sticanja prve dozvole za rad, kandidati se shodno konkursu upučuju u radne jedinice i tu počinje njihovo usko specijalizovano školovanje. - ističe Klikovac
Tokom školovanja prema rečima načelnika Anđelkovića vrši se prirodna selekcija kadrova, tj. tačno se vidi tokom tog školovanja koje spreman za ovu vrstu poslova, a ko nije.

Naši sagovornici ističu da interesovanja za ovaj posao kod mladih sugrađana veliko, jer je posao dosta zanimljiv.
- Skoro smo imali poziv od jednog našeg sugrađanina, koji se interesovao oko rada na kontroli letenja odnosno procesa samog školovanja. - kaže Anđelković
Pogled sa tornja na platformu aerodroma (foto: Fly from Niš)
Neuspelo sletanje libijskog Iljušina IL-76 i promašen prilaz privatnog izraelskog aviona

Naši sagovorni su nam ispričali neke svoje neke zanimljive situacije koje su se dešavale ranijih godina radeći u niškoj kontroli letenja. Jedna od takvih situacija bila je kada na aerodromu usled složenih meteo uslova libijski kargo avio Iljušin IL-76 nije mogao da sleti pa je morao da se vrati nazad za Tripoli.
- Avion je trebao da sleti iz pravca Jastrebca u stazu 11 i na prvi kontakt kada sam ustanovio o kome je reč, proverio ih da li su upoznati sa procedurom neuspelog prilaza, jer je bila velika verovatnoća za tako nešto, i za svaki slučaj sam ja to ponovio. Pošto se nisu javili kada sam i proverio pri samom sletanju, i u jednom trenutku kada su se vidno uplašeno javili da idu u neuspeli prilaz, više se čuo arapski nego engleski, i umesto da krenu desno u zulu-oskar(pozicija za čekanje) oni su skrenuli levo. I na kraju sve i pored te greške, su se ipak vratili nazad za Tripoli. - kaže načelnik Anđelković
Sa druge strane u jednoj sličnoj situaciji našao se naš drugi sagovornik, instruktor Vladimir Klikovac, gde se pilot izraeskog privatnog aviona na letu prema Izraelu po mraku izgubio i tražio da vandredno sleti. Iako je uspešno sleteo, povredio je vazdušni prostor pošto je leteo iznad zabranjene zone.
- Pre par godina neki privatni izraelski avion u preletu u noćnim satima se javio i rekao da ne zna gde se nalazi. Na pitanja gde je, javio je poziciju, i odlučio da potraži dozvolu za sletanje u Niš pošto je na putu ka Grčkoj bilo loše vreme. I nakon što sam mu odobrio da sleti, očekivao sam ga da sleti sa moje desne strane u jednom momentu čujem avion iza leđa odnosno to je deo vazdušnog prolaza koji je zabranjen za civilne vazduhoplove , pre svega zbog prepreka brda i planina. Kada je sleteo na pistu i krenuo da rula ka stajanci rekao sam mu da je promašio prilaz za sletenje, stranu sveta odakle je došao i da je za malo ostao živ, a njegov komentar je bio , hvala Bogu i nakon toga do poletanja se nije javljao. - rekao je Klikovac
Novi toranj

Budući izgled novog tornja (foto: aviatica.rs)
Prema ranijim najavama SMATSA-e kontrolori letenja u Nišu posle dužeg vremena treba da očekuju izgradnju novog kontrolnog tornja gde će raditi u mnogo boljim uslovima nego sada. Inače, treba podsetiti da su kontrolori letenja na sadašnjoj lokaciiji smešteni 2003.godine nakon rekontrukcije aerodroma Niš, a da su prethodno radili na tornju koji je se nalazio na vojnom delu niškog aerodroma koji je srušen u NATO bombardovanju 1999.godine.
- Novi toranj koji bi trebao da se gradi u visini sredine poletno sletne staze sa svim pratećim objektima čija će visina biti 26 metara. To će biti konforniji uslovi u odnosu na danas. Inače kada se gradi novi toranj običaj je da se ubacuju novi uređaju, i ovi danas su savremeni, ali svakako mnogo bolji uslovi za sam rad. - kaže načelnik Anđelković
Ugradnja ILS-a

ILS znači i manje alternacija
ilustracija(flightradar24 arhiva)
Niški aerodrom do kraja godine treba da dobije savremeni uređaj za instrumentalno sletanje aviona kategorije 1 koji će, kako ističu naši sagovornici, u mnogome samom aerodromu podići konkurentnost. Prema rečima gospodina Klikovca, Niš je poznat po tome što ima malo maglovitih dana i da je vidljivost uglavnom preko 5km što ga razlikuje od mnogih aerodroma u okruženju (Beograd, Batajnica, Sofija, Skoplje, Priština, Temišvar). Ovaj uređaj omogućiće mnogo preciznije podatke koje će olakšati pilotu da sleti na aerodrom kada su složeni meteo uslovi.
- ILS će pre svega olakšati pilotima, jer će meteo minimum biti mnogo manji. Primera radi, ako je definisana baza oblaka na minimalnoj visini 500-550m gde pilot donosi odluku da sleti ili ide u neuspeli prilaza pošto ne vidi pistu, to će recimo kod ILS-a minimalna visina baze oblaka recimo spustiti na 150-200m. Tako da je to drastična razlika, prostor u kome se vazduhoplov nalazi u prilazu je mnogo precizniji. - ističe Klikovac


Tekst: A.P., M.S.
Fly from Niš

Коментари

Популарни постови са овог блога

Iz Niša ovog leta preko aerodroma Memingen do Engleske, Španije i Poljske

(foto: memmingen-airport.de / Maximilian Mair) Tokom ove letnje sezone putnici sa Aerodroma "Konstantin Veliki" su ponovo u prilici da preko Aerodroma Memengen, svakog utorka, četvrtka ili subote produže svoje putovanje do drugih evropskih destinacija destinacija kojih nema u ponudi iz Niša. Sagledavajući destinacije i vremena polazaka i dolazaka koje nudi aerodrom Memingen izdvojili smo par interesantnih destinacija. Putnici mogu istog dana da se konektuju za London, Barselonu, Krakov i Palma de Majorku. Svoja povratna putovanja za povratak u Niš preko Memingen mogu obaviti istog dana odnosno dan ili dva ranije. Ukoliko pak želite da par dana provedete u Memimgenu na svom putu ka konačnom odredištu ka nekoj drugoj destinaciji ovde se možete informisati detaljnije . U tabeli su date polazne i krajnje destinacije, takođe vreme dolaska i odlaska sa aerodroma Memingen, kog dana se možete konektovati i na kraju koja avio-kompanija leti na odredjenoj destinaciji. NAPOMENA

RED LETENJA: Letnja sezona na Aerodromu Niš

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Danas, 31. marta na Aerodromu Konstantin Veliki Niš stupio je na snagu novi letnji red letenja. Tokom ove letnje sezone sa niškog aerodroma svoje letove će obavljati tri avio-prevoznika i to Air Serbia, Ryanair i Wizz Air na 13 destinacija širom Evrope. Pored redovnih i sezonskih destinacija, turističke agencije planiraju i čarter letove. Air Serbia će tokom ove letnje sezone svojim putnicima nuditi čak 7 destinacija širom Evrope, ali i sveta preko Beograda ili Istanbula (nastavak putovanja sa Turkish Airlines-om - codeshare). U ponudi su sledeće destinacije:  Destinacija Kompanija Dan Istanbul(IST) - 2 - - - 6 - Frankfurt Han(HHN) - 2 - - - 6 - Ljubljana(Lju) - 2 - - - 6 - Keln(CGN) - 2 - - - 6 - Beograd(BEG) - 2* 3** - - 6* 7** Atina(ATH) - - 3 - - - 7 Tivat(TIV) - - 3 - - 6 - *dolazni letovi iz Beograda **odlazni letovi za Beograd

[FOTO VEST] Redak prelet balona sa posadom iznad Niša

Balon reg. oznaka OE-ZZM na nebu iznad Niša (foto: Fly from Niš) Danas su ljudi iznad Niša, oni makar koji su pratili sajtove za prelete aviona (radarbox.com ili flightradar24.com), mogli su da posmatraju "spori prelet" balona sa posadom koju čine dva člana. Balon je registarske oznake OE-ZZM registrovan u Austriji. printscreen (radarbox.com) Po specifikacijama ovog balona na gasni pogon tipa "Ballonbau Worner NL-1000 STU" , Niš je preletao brzinom oko 46km/h i leteo na visini oko 2500 metara (podaci preuzeti sa sajta flightradar24.com). Posadu čine dva člana posade i deo su austrijskog tima "AUT 2 Austria 2 Gordon Bennett Gas Balloon Team". Oni su svoj let nastavili dalje prema jugu Evrope. Let možete pratiti na linku ovde .    Tekst: A.P. Fly from Niš

Wizz Air-om i tokom naredne zimske sezone iz Niša

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Mađarski niskotarifni avio-prevoznik Wizz Air nastaviće da i tokom naredne zimske sezone leti direktno iz Niša ka Evropi. Wizz je na svom sajtu pustio u prodaju karte za trenutno dve destinacije iz Niša i to ka Bazelu odnosno Miluzu i Memingenu. Wizz Air će preka Bazelu nastaviti da leti 4 puta nedeljno i to svakog utorka, četvrtka , subote i nedelje, a prema Memingenu da leti 3 puta nedeljno i to utorkom, četvrtkom i subotom. Wizz Air za sada nije najavio nastavak letova ka Beču i Dortmundu. Kako je ranije Wizz Air saopštio, letovi su privremeno ukinuti zbog vanredne inspekcije dela flote ovog avio-prevoznika. Trenutno je 20% flote Wizz-a neoperativno i Wizz Air trenutno ovu krizu pokušava da reši iznajmljivanjem aviona drugih avio-kompanija. Karte su dostupne na zvaničnom sajtu mađarskog avio-prevoznika i dostupne su po ceni već od 6449 dinara. Avio-karte možete kupiti i na zvaničnom šalteru za prodaju avio-karata u aerodromskoj zgradi aerodroma Ko

[SAMO DANAS] Direktni letovi Ryanair-a iz Niša po ceni već od 14,99€

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Najveći niskotarivni avio-prevoznik Ryanair samo danas nudi snižene cene avio-karata za period putovanja od 1. aprila do 30. juna . Iskoristite ovo sniženje i letite iz Niša ka trenutno 4 destinacije koje se nalaze u ponudi ove avio-kompanije. Do Beča možete leteti po ceni već od 14,99€ koji se obavljaju svake srede, subote i nedelje, odnosno utorkom, četvrtkom i petkom tokom letnje sezone. Do Malte možete leteti po ceni već od 22,97€ koji se obavljaju svakog ponedeljka i subote odnosno ponedeljkom i petkom tokom letnje sezone sezone. Do Stokholma odnosno Arlande možete ponovo leteti po ceni već od 21,28€ koji se obavljaju svakog petka i nedelja tokom zimske sezone odnosno ponedeljkom i četvrtkom tokom letnje sezone.   Do Krfa možete leteti svakog petka i nedelje od 2. juna po ceni karte već od 28,14€. Kupite Vašu kartu već danas putem zvaničnog sajta avio-kompanije , turističkih agencija za prodaju avio-karata širom Srbije kao i u holu